Verzekeringsmaatschappijen
Situatie: een zorgverzekeraar met (relatief) veel Hindoestanen als klant zoekt een oplossing voor de enorme kosten die gepaard gaan met de zorg die de doelgroep afneemt in het kader van chronische ziekten als diabetes, hartfalen, obesitas, hoge bloeddruk, weinig ziekte-besef en –inzicht. Een verzekeringsmaatschappij vraagt zich af hoe zij haar producten/diensten kan afstemmen op de doelgroep.
Vraag: hoe kan ik mijn kosten reduceren door de zorg af te stemmen op de doelgroep?
Aanpak: in kaart brengen van de doelgroep, organiseren van voorlichtingsbijeenkomsten t.b.v. de doelgroep, (psycho)educatie, voorlichting en advisering over de oorzaken en gevolgen van eet- en leefgewoonten, preventieve aanpak, stimulus tot verandering van eet- en leefpatroon. Rekenvoorbeeld: een dialysepatiënt kost een zorgverzekeraar minimaal 80.000 euro per jaar.